Klucze dynamometryczne – solo czy w komplecie?

Moment siły jest wielkością wektorową. Siła przyłożona do górnego elementu śruby w celu jej odkręcenia lub dokręcenia to moment siły. Niektóre typy elementów złącznych wymagają określonego stopnia dokręcenia. W takim przypadku niezbędny jest klucz dynamometryczny.

Klucze dynamometryczne – co warto wiedzieć?

W przypadku gdy jesteś właścicielem zakładu mechanicznego czy po prostu często używasz kluczy dynamometrycznych, dużo lepszym rozwiązaniem jest zakup kompletu kluczy. Taki zestaw kluczy dynamometrycznych nie tylko mieści kilka różnych narzędzi, ale też zestaw odpowiednich końcówek.

Istnieją cztery główne typy kluczy dynamometrycznych różniących się zasadą działania: ze skalą lub z czujnikiem zegarowym, zatrzaskowe (grzechotkowe) i cyfrowe. Te ze skalą i tarczą wykorzystują prosty system mechaniczny, który łączy się ze wskaźnikiem. Kiedy siła jest przyłożona do rękojeści klucza, skala lub tarcza pokazuje wielkość momentu obrotowego równoważną ugięciu rękojeści.

Cyfrowe klucze są najdroższe i najdokładniejsze. Używają elektronicznego ogniwa obciążnikowego wewnątrz uchwytu, aby wysłać sygnał do wyświetlacza LED. Wadą jest to, że klucz jest delikatny i wymaga baterii. Aby prawidłowo zmierzyć moment obrotowy, ważne jest, aby klucz był skalibrowany. Główne parametry, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze klucza to:

  • zakres siły minimum 20-110 N/m,
  • wygodny, antypoślizgowy uchwyt,
  • certyfikat dokładności ISO 6789 (plus minus 4 procent do 25 000 cykli),
  • pokrowiec ochronny zapewniający trwałość w warunkach garażowych.

Do czego służą klucze dynamometryczne?

Różnica między kluczem a kluczem dynamometrycznym polega na tym, że ten ostatni używa wskaźnika, małego wyświetlacza, dźwięku kliknięcia, igły lub strzałki, aby dokładnie wskazać, jaka siła jest przyłożona do jego uchwytu. Wiele elementów złącznych wymaga bardzo precyzyjnego dokręcania, zwłaszcza jeśli chodzi o dokręcanie śrub i nakrętek w samochodzie.

Na przykład zbyt mocne dokręcenie nakrętek kół spowoduje wypaczenie tarczy hamulcowej, dłuższą drogę hamowania, przedwczesne zużycie hamulców. Zbyt mocno dokręcona nakrętka może nawet spowodować odpadnięcie gwintowanego kołka, na który nakręcona jest nakrętka. Niedostateczne dokręcenie nakrętek kół spowoduje ich poluzowanie i odkręcenie. Czując nagłe bicie kierownicy podczas jazdy samochodem, które zwiększa się co dziesięć kilometrów, sprawdź, czy nakrętki są dokręcone.

Na przykład zbyt mocne dokręcenie śrub głowicy przy silniku może łatwo doprowadzić do kosztownych uszkodzeń i utraty płynu chłodzącego. Zbytnio dokręcone śruby kolektora wydechowego spowodują pęknięcie kolektora. Poziomy momentu obrotowego są tak ważne dla prawidłowej naprawy pojazdu, że większość instrukcji obsługi pojazdu zawiera je wraz z zaleceniami dotyczącymi naprawy, w tym tabelami na ostatniej stronie pokazującymi lokalizację łączników, oznaczenia i indywidualne zalecenia dotyczące momentu obrotowego. Więcej o kluczach dynamometrycznych możesz dowiedzieć się tutaj – https://dynamometryczne.pl/zestawy-kluczy-i-nasadek-c21.

Czy warto zainwestować w zestaw kluczy dynamometrycznych?

Klucz dynamometryczny to specjalne urządzenie, które służy do dokręcania połączeń gwintowanych i zapewnia kontrolę przyłożonej siły. Klucz dynamometryczny jest niezbędny, aby podczas procesu mocowania nie została przekroczona wartość graniczna siły. Z jego pomocą można mocno dokręcić gwint, eliminując możliwość jego samo odkręcenia. Zaletą korzystania z tego klucza jest to, że cały proces staje się dziecinnie prosty. Dodatkowo narzędzie posiada wygodną długą rękojeść, co również ułatwia pracę.

Jak kupować?

Jakość wykonanej pracy i trwałość efektów zależą bezpośrednio od wyboru narzędzia. Ważna jest maksymalna siła (moment obrotowy) – mierzona w niutonometrach (Nm). W serwisie samochodowym lub warsztacie warto mieć kilka kluczy o różnych zakresach siły, np. FIT IT 62452 o zakresie od 28 do 200 Nm oraz 3/4” DR Jonnesway T04500 (T04M500) o zakresie siły od 100 do 700 Nm. Przed zakupem klucza dynamometrycznego zdecyduj, jaki rozmiar nakrętek będziesz najczęściej dokręcać i kup narzędzie o odpowiednim rozmiarze.

Klucz dynamometryczny jest przydatny nie tylko w profesjonalnych warsztatach samochodowych i stacjach obsługi do sprawdzania siły dokręcania, ale także dla kierowców-amatorów. Aby narzędzie służyło ci przez długi czas po zakończeniu pracy, zawsze ustawiaj wartość siły na 0, w przeciwnym razie sprężyna się rozciągnie i klucz ulegnie zniszczeniu.

Pamiętaj, aby nie pracować z kluczem jako konwencjonalnym narzędziem do dokręcania, w przeciwnym razie grozi mu bardzo szybkie zużycie – używaj go tylko w końcowych etapach dokręcania elementów złącznych. Po użyciu należy wyczyścić narzędzie czystą szmatką i okresowo je smarować. Aby klucz nie stracił swojej dokładności, należy go sprawdzać mniej więcej raz na 1000 aplikacji.

Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany

Czytelniku pamiętaj:
Niniejszy artykuł ma wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowi poradnika w rozumieniu prawa. Zawarte w nim treści mają na celu dostarczenie ogólnych informacji i nie mogą być traktowane jako fachowe porady lub opinie. Każdorazowo przed podejmowaniem jakichkolwiek działań na podstawie informacji zawartych w artykule, skonsultuj się ze specjalistami lub osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia. Autor artykułu oraz wydawca strony nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ewentualne działania podejmowane na podstawie informacji zawartych w artykule.

Zostaw komentarz